Omega-3 nie tylko na serce. Zapobiegają wielu poważnych chorobom, sprawdź jakim!

Produkty żywnościowe służą odżywianiu na wiele sposobów: zaopatrują nas w energię oraz w składniki odżywcze, a także dają nam rozkosz smaku. Zgodnie z przepisami prawa żywnościowego produkt może być traktowany albo wyłącznie jako żywnościowy, albo jako leczniczy. Reklama nawiązująca do chorób jest zabroniona. Niedopuszczane są wypowiedzi na temat leczenia innymi środkami niż lekarstwami, a lekarstwa jak wiemy, mają cały szereg skutków ubocznych o których niestety zbyt mało się mówi. Z drugiej strony żaden inny element pożywienia nie cieszy się obecnie taką popularnością oraz naukowym uznaniem jak kwasy tłuszczowe omega-3, szczególnie te długołańcuchowe pochodzące ze źródeł morskich.


Porównując nasz sposób odżywiania z odżywianiem naszych praprzodków z okresu kamienia łupanego czy Eskimosów z Grenlandii można zaobserwować, że wyraźnie pogorszyło się pod względem jakości tłuszczu. Spożywamy zbyt dużo tłuszczów nasyconych, które znajdują się w tłustych wyrobach mięsnych i wędliniarskich, w śmietanie i pełnotłustych serach oraz częściowo utwardzonych tłuszczach roślinnych. Dodatkowo pogorszeniu uległ wzajemny stosunek różnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Krótko mówiąc, ilość kwasów tłuszczowych omega-3 we współczesnym sposobie odżywiania jest zbyt mała!
1. Już w latach 50- tych XX w. odkryto, że oleje roślinne nie tylko obniżają poziom szkodliwego dla naczyń krwionośnych cholesterolu LDL, gdy zastosuje się je wymiennie z tłuszczami zwierzęcymi, ale zmniejszają też udział HDL, chroniąc przed miażdżycą. Dlatego powinny być podstawowym pożywieniem dla osób po przebytych zawałach i chorobach krążeniowych. Mają korzystny wpływ na poziom tłuszczu we krwi, poprawiają jej płynność, regulują ciśnienie oraz rytm pracy serca.

2. Jako składniki błon komórkowych mózgu kierują i utrzymują na odpowiednim poziomie ich funkcjonowanie. Wysoko nienasycony długołańcuchowy kwas tłuszczowy omega-3 DHA jest niezastąpiony dla rozwoju wzroku oraz sprawności mózgu u noworodków. Z tego powodu jest niezbędnym składnikiem pożywienia matek w ciąży oraz w okresie karmienia piersią. 

3. Kwasy tłuszczowe omega 3 są prototypami właściwych organizmowi hormonopodobnych substancji regulujących, które mogą hamować zapalenia oraz są w stanie ograniczyć zwiększoną podatność na powstawanie bólu. To czyni je pomocnymi w przypadku reumatyzmu i łuszczycy. Dowiedziono również, że omega-3 są bardzo pomocne w przypadku ADHD, depresji, Alzheimera oraz różnego rodzaju alergii.

Wystarczy dwa razy w tygodniu spożywać posiłki rybne po 150-200 g złożone ze śledzia, makreli, łososia, tuńczyka lub sardynki, aby dostarczyć organizmowi minimalny poziom cennych kwasów omega-3!
Wartościowe kwasy tłuszczowe omega-3 występują w produktach żywnościowych pochodzenia roślinnego i morskiego- mianowicie w specjalnych gatunkach ryb zimnowodnych. Kwas alfa-linolenowy pochodzi z oleju lnianego, rzepakowego, orzechów włoskich, jak tez oleju z pachnotki (Perilla frutescens), który można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub w aptece w formie kapsułek.
Dla kwasu alfa-linolenowego obowiązuje zwykle zalecana dawka od 1 do 1,5 grama dziennie. Wystarczy wiec dwa razy w tygodniu spożywać posiłki rybne po 150-200 g złożone ze śledzia, makreli, łososia, tuńczyka lub sardynki, aby zapewnić organizmowi optymalny poziom EPA/DHA.

expres-24.pl

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *